woensdag 15 december 2010

begeleider


HEt verliep de laatste wat rumoerig in klas. Ja ja, met sinterklaas en zo.
Maar toch, soms moest ik als begeleider heel vaak optreden.
Ik vond dat jammer. En ik vroeg de kinderen naar wat nu eigenlijk mijn taak
is als begeleider. Daar hadden ze gauw een antwoord op:
Een begeleider moet 1. luisteren naar de kinderen
2. zorgen voor de kinderen
3. de kinderen helpen als ze iets niet weten of niet kunnen
4. kinderen die pijn hebben verzorgen
5. stop zeggen als er conflict is of als er iemand de regels en afspraken vergeet


Dat vond ik fantastisch. Toch, ik moest zo vaak 'stop zeggen' de laatste tijd! Wat als de kinderen dat nu zelf eens
probeerden. Zelf eens denken en op tijd stop zeggen (aan zichzelf of aan anderen) voor er een conflict komt.

Dan vroeg ik: zouden jullie dat ook eens zelf kunnen begeleider zijn?
JAAAAA!

En zo kwam het. Eerst werden de 3e kleuters begeleider van de 2e kleuters (en toonden ze hen de verschillende activiteiten uit de 'denkkast'). Daarna werden de 2e kleuters begeleider van de 3des om de zoutdeegwerkjes in te schilderen en versieren.

Dit verliep erg vlot. Elk kind was content over zijn begeleider en de begeleiders waren supertrots op zichzelf.
En terecht!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten